tirsdag 5. november 2013

En hespe garn av villsauull

Her for en stund siden var jeg så heldig å få to sekker ull av villsau fra ei som ikke visste hva hun skulle gjøre med det/ikke hadde tid til å gjøre noe med det. Hun skulle ikke ha noe for den, da hun selv hadde fått den gratis. Men vi ble enige om at hun skulle få seg noen hesper/nøster garn når jeg hadde fått spunnet litt. Ulla jeg begynte med var brun ull. Kjente at det var en del skjit i den, men fikk den vasket sånn noen lunde, litt vanskelig å se i forhold til den hvite ulla. I tillegg er det en del gress/einer i ulla i forhold til ulla jeg har spunnet av våre sauer. Leste en plass på nettet at dette var umulig å få helt bort, det må nesten plukkes bort dersom det strikkes noe av det. Pytt sann:) Det er jo litt sjarm da! Jeg begynte rett etter at jeg hadde fått ulla med karding og spinning, men så ble det med det... Dette på grunn av flyttingen og mangel på tid. Etter å ha sett litt på nrk i helgen (strikking og spinning) kjente jeg lysten komme igjen. Hurra for det:) Det er virkelig gøy å spinne, og så se det ferdige resultatet. I dag ble jeg ferdig med det påbegynte garnet, og det ble en hespe på ca 60 gram. Usikker på hvor mange meter det ble, men slik ble den ihvertfall:


Litt heftig blits, men det er nå så. Jeg har allerede en tanke om hva jeg skal strikke av dette- tror det blir pulsvarmere, da det verken er nok til å strikke votter eller lester:) 
Nå gleder jeg meg til i morgen, for da tror jeg det blir vasking av litt grå villsauull:) Dersom det blir bra, skal hun jeg fikk ulla av få den:) 


2 kommentarer:

  1. Flott villsaugarn du har spunnet. Må vel kunne kalle det for et eksklusivt garnnøste!!
    Blir spennende å se hvordan den grå ulla tar seg ut i garnhespa :)

    SvarSlett
  2. Takk:) Har en magefølelse på at den grå ulla blir finar! Ikkje så masse rusk og rask i den:)

    SvarSlett