tirsdag 24. juni 2014

Sankthans, rabarbra og litt til

Nå har denne frøkna tatt ferie. Sankthansaften var den første feriedagen min. Det er deilig og ikke tenke på jobb. Dog blir det litt jobb med sau og lam osv, men det er jo bare kosejobb. Drømmen er at alle sauer og lam var ute på sommerbeite nå, i utmark, men som sauebonde dukker det stadig opp "hindringer" underveis, hvis man kan kalle det det. Noen av sauene har hatt jurbetennelse, og så og si alle lammene har hatt den dumme skurven, i MUNNEN! To jømre lammet sent (ikke planlagt- væren kom seg inn til dem uten godkjenning fra oss!), så disse lammene er noen små nøster enda. Og så har vi kopplammene da.. Til nå har de fått melkeerstatning, men noen av disse er sluppet ut på innmarksbeite, og er ferdig med melken. Det er stadig noe... Men jeg ser på det som en læringsprosess. Vi er fortsatt i oppstartsfasen, så det er mye som skal i "bagasjen" underveis. Når noe feiler, så kan vi også se hva vi kan gjøre bedre senere, og hvordan vi kan unngå visse ting. Dette gjelder jo for alt. Når noe går i motbakke, så følger det også med stor læring :) 
Dagens visdomsord fra meg! Nok om sau og lam...

Det blir ikke mye feriereiser i år på oss, men JEG drar til min søster i Tromsø over helgen, og det blir gøy! Vi har ikke mye til sommertemp her, så det blir nok shoppingferie ;) I Tromsø har de mye fint! Godt å gjøre noe annet også, selv om det sikkert ikke blir kortbuksevær.

I går var det Sankthansaften, og kvelden ble brukt nede i fjæra, rett nedfor huset hos meg, sammen med mamma, pappa og tante. Sola kom som bestilt, og det var skjønt (selv om stillongsen var på).

Mamma og pappa. Stor stas med duk, blomster, og lys til og med. 

Utsikten fra sankthansplassen vår.

I går plukket jeg også rabarbra. Det ble ca 2,5 kg. Det sies at man skal plukke rabarbra før sankthans pga oksalsyren som det blir mer av etter sankhans... og denne er visstnok ikke helt bra. Så i dag ble det rabarbrasyltetøy! Kjøpte en syltetøybok skrevet av Matilde Skår, bloggen hennes finner du her: http://xn--matildeskr-95a.no/ Mye fin inspirasjon her. Iallefall, i denne boken er det mye spennende. Kan ikke si at syltetøy er det jeg lager mest av, men det er vel kanskje mest pga tiltaket for å komme i gang. Uansett får jeg en skikkelig god-følelse når jeg først kommer i gang med det. Lukten, smaken.. Mmm.. Ingenting er som hjemmelaget syltetøy:) 



Måtte hekle litt pynt til glasset, men har ikke helt klart å få bort den gamle etiketten.

Til slutt... Litt strikking! Har spunnet en garnhespe, og strikket et par lester av dette garnet. Disse lestene har jeg lagt i min "butikk" på lovelo.no 

Lester strikket av håndspunnet garn (myk og god lammeull).

Dette ble visst et langt innlegg, men sånn blir det når det går dager mellom hver gang man skriver noen ord her inne. Da har en plutselig mye å fortelle:) 





Rikke







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar