tirsdag 28. april 2015

Lamming og litt strikking

Lammingen begynte hos oss 16. april, og derifra har det gått i ett! Væren vår har vært effektiv. Helt greit det, men det er jo fortsatt noen lamminger igjen. Nesten alle sauene har lammet, de fleste gimrene er igjen, samt noen av åringene. Det er alltid spennende når en sau som ikke har hatt lam før,  skal lamme. Tar hun vare på lammet/lammene? Får hun en hard fødsel? Da er det ekstra viktig å være tilstede så vi kan følge med og eventuelt hjelpe til. Vi har selvfølgelig fulgt med sauene også. Noen lam kommer desverre i feilstilling, og er vi ikke tilstede da så kan det gå galt. Vi har hatt ett eksempel av det i år. En annen faktor er om lammet er for stort til at sauen faktisk klarer å presse det ut, da må hun også ha litt hjelp, selv om lammet ligger rett. Jeg er så heldig at jeg har noe avspasering fra jobb nå, så da har jeg mulighet til å ta del lammingen. Det setter jeg stor pris på! Det er mye arbeid, men utrolig givende! Som sagt tidligere så bor vi en annen plass enn der fjøsen står, så det blir litt ekstraarbeid med kjøring fram og tilbake. Men det blir en vane, så det går helt greit. En dag blir det vår tur til å gå ut husdøra og rett inn fjøsdøra.. Gledes til det, selv om det enda er en stund til;)



Innimellom "slagene" blir det litt tid til strikking. Nå har jeg lester på pinnene, i tillegg til den "velsigna" kofta mi (som jeg for øyeblikket har mistet motet på...men det dukker vel opp etterhvert får en håpe...). Disse lestene ble jeg ferdig med før lamminga starta, lester strikket i Viking Nordlys. Har ikke troen på at det er et veldig slitesterkt garn, men litt nylon er det jo i det da:) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar